11.10.05
Hogere Blogosferen
Frankwatching is een veelbezochte en helder geschreven blog over "nieuwe trends" in de digitale wereld. Het wordt met name geschreven voor de doelgroep marketeers en reclamemensen, maar is ook voor communicatieliefhebbers een aanraders. De blogtrend, waarvan ik een exponent, slaaf, onderdeel, ben blijft voortwoekeren. In Nederland zijn er inmiddels zo'n 600.000. Waarin verschilt een blog nu eigenlijk van een eigen website? Ik denk dat er drie wezenlijke elementen zijn die bloggen tot een succes maken. In de eerste plaats is het technisch even laagdrempelig als e-mailen. In de tweede plaats dwingt het format je steeds tot onderhoud en verversing van de inhoud en daardoor zijn blogs levendiger dan sites. Ten slotte biedt de blog direkt de mogelijkheid voor terugkoppeling.
Vanwege de eenvoud, de zeer lage kosten, de talloze mogelijkheden is blogware een killerapp. Deze democratisering van de informatievoorziening annex - technologie leidt tot bedenkingen en verontrusting bij zowel de gevestigde groep informatici als journalisten. Cynici dichten deze hype geen lang leven toe. Ik, hypegevoelig, natuurlijk wel.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Informatici gruwen bij de gedachte dat onder de blogs geen ontwerp en architectuur ligt. Sjaak vindt dat de kracht en deel de analyse volledig. Alleen is de drempel voor die 15,1 miljoen niet bloggers nog wel hoog en daarom zal bloggen (nog) niet bij onze zakelijk achterban aanslaan. Zelf de drempel om te reageren wordt hoog gevonden.
Maar wie weet: de arresten van de Hoge Raad geblogd met de mogelijkheid van directe terugkoppeling van de fine fleur van juridisch Nederland. Openbaarmaking die klassiek Atheense dimensies krijgt waar zelf onze wijlen Siep niet van had kunnen dromen.
Een reactie posten