17.8.06
Winkelbedrijven
Ineke -samen met Thomas, Peter en Sofie stonden ze een week bij ons op de camping met hun fraaie camper- ad laarzen nodig. Iemand had ons aangeraden eens bij de Decathlon te gaan kijken. Een soort supermarkt voor sportartikelen. Dus wij op weg naar Montauban Z.I. Alba-Sud. Ik kende reeds een industrieterrein vol winkels aan de noordkant, nu bleek zich een minstens zo’n omvangrijk gebied aan de zuidkant te bevinden. Consumenten vinden het blijkbaar niet erg op de meest nare industrieterreinen in grote hallen hun behoeften te bevredigen. Sterker nog, ze kunnen er parkeren en genieten van een groot assortiment. Ik moest denken aan het succes van het industrie-winkelcomplex bij Hengelo. Ook in Nederland zullen we niet ontkomen aan de trend dat consumenten hun materialistische genoegens op deze manier willen bevredigen. Tot op heden probeert het ruimtelijke ordeningsbeleid nog een dam op te werpen tegen dergelijke ontwikkelingen. De steden zijn, terecht wanneer je kijkt naar de onttakeling van Franse binnensteden, beducht voor het verlies van hun functies in het centrum. De vraag is echter of je dergelijke ontwikkelingen moet tegenhouden of juist moet proberen ze beheerst te laten verlopen: we willen immers blijkbaar zo winkelen. En ik moet toegeven dat het in zo’n Decathlon aardig toeven is.
(Vandaag las ik dat de provincie Overijssel en de gemeente Enschede pogen twee “factory outlets” in de grensstreek te weren)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Onze kinderen vinden dit zo'n beetje het mooiste van Frankrijk. Het argument van de verpaupering van de binnensteden vind ik nog meevallen. Als je in een middelgrote Franse binnenstad komt dan is het er altijd druk. Markten, kwaliteitswinkels, horeca, kleding (modebewuste Fransen lopen niet in Cora-broeken of Carrefour-vestjes) en vaak mooie pleinen. Het is mooi verdeeld lijkt me.
Een reactie posten