10.3.06

Belevingswereld


Met een delegatie van Bouwkunde, het Deventer Filmhuis, de wethouder Cultuur en enkele ambtenaren naar de Verkadefabriek in Den Bosch geweest. Omdat we al enkele jaren bezig zijn om te bekijken of en op welke manier Bouwkunde en Filmhuis weer zouden kunnen samengaan en de gemeente een concrete lokatie op het oog heeft, is het nuttig na te gaan hoe het elders met dit soort samenwerkingsprojecten is verlopen. In Den Bosch zijn Theater de Bies en het filmhuis gefuseerd in de Verkadefabriek. Een industrieel erfgoed lokatie die een geheel nieuw zalencomplex aangebouwd heeft gekregen. Henket tekende voor de architetuur.
Jan van der Putten, de directeur, vertelde ons er enthousiast en inspirerend over. Opvallend vond ik dat er lang en goed was nagedacht over "het concept" van de theaterlokatie. In dat concept speelde marketing een belangrijke rol. Niet marketing van voorstellingen of louter het theater, maar marketing van de plek, van het samenstel van voorzieningen. "Het moet een belevenis zijn om naar de Verkadefabriek te gaan, of eigenlijk om er te zijn. En de nadruk op "belevenismarketing" sluit eigenlijk heel nauw aan bij hetgeen cultuur ook wil bieden". Ik vond Jans verhaal gaaf en de fabriek zo mogelijk nog gaver. Haast brakend van jaloezie liep ik door de brede gangen, het ruime restaurant en de piekfijn ingerichte en technisch fantastisch geoutilleerde zalen. Geen wonder dat hier graag veel bezoekers komen. Een lichtend voorbeeld voor wat we in Deventer, op wellicht iets bescheidener schaal, zouden moeten doen. Niet prutsen tussen de woonhuizen en monumenten in de Binnenstad, maar op zoek naar licht en lucht aan de boorden van de IJssel of aan de rand van de stad. Tenminste als ik het voor het zeggen zou hebben.
(Toen van der Putten vertelde over de belevenismarketing moest ik ook denken aan ons Tuinfeest. Een conceptueel vergelijkbare benadering en uitwerking waarbij mensen komen om onderdeel uit te maken van een event, een sfeer en waarbinnen toch redelijk hoogwaardige culturele kost kan worden voorgeschoteld.)
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: