25.7.06

De onthaarde samenleving


In Hoog Caterijne viel mijn blik op een hippieachtige vrouw met een rare puntrok met kwastjes. Maar vooral opvallend was de bos okselhaar die onder haar arm vandaan krioelde. Ik bedacht me dat je het weinig meer ziet, van die forse bossen onder de arm. Ontharen is het motto. Er is een hele ontharingsindustrie ontstaan. Mijn ex deed haar benen nog wel eens met strippen stof en hars, die vervolgens bijna gillend werden verwijderd. Ik zie de lapjes met de uitgetrokken haren nog voor me. En de rood gloeiende benen die drie dagen pijn deden. Toen kwamen de ontharingscremes. Onduidelijke chemische goedjes die op onverklaarbare wijze de haren van de bikinilijn verwijderden. Het scheren heeft zich altijd in een redelijke populariteit mogen verheugen. De ladyshave van Philips was in mijn jeugdjaren een hit.:“God shave de Queen, with the Philips-ladyshave”. Maar ook hier won het natte scheren enorm aan populariteit. Hetty heeft net als ik drie mesjes op een rij, zij het in een witte setting. Al enkele jaren kun je je nu ook laten laseren. Ik geloof dat mijn schoonzus er een flinke duit voor over heeft gehad. Voor langere tijd worden de haarzakjes weggelaserd en je hebt er geen omzien meer naar.
Waarom mag haar niet? Wat verklaart de sterke neiging om oksel, benen, en zelfs de vagina kaal te willen maken? Het is een schoonheidsideaal, mode. Het wordt niet estetisch gevonden om her en der een vachtje te hebben. En bij zoveel okselhaar heb ik ook wel eens de neiging te denken dat zo’n oksel niet fris is. Terwijl het best zo kan zijn dat de draagster het nestje dagelijks een lekkere poetsbeurt geeft.
Haar is uit. Na de gladde kin van ons is het met de vrouwen begonnen. Het duurt niet lang meer en de industrie heeft zich ook over het mannelijke schoonheidsideaal ontfermt. Je hebt al van die fijne neusknipvibratortjes die je haren in een schroef van narigheid en pijn laten verdwijnen.. De Turkse kapper brandt je oorharen er met een kaars van af. De wielrenners maken hun benen poepieglad. Ik vrees dat ik binnenkort mijn borsthaar moet gaan harsen en met het scheermes richting de balzak moet. Of zal ik het daar maar laten laseren?

2 opmerkingen:

Sjaak zei

Tim Krabbé schreef het zo mooi op: "wielrenners verklaren het scheren van de benen op een naar zichzelf verwijzende manier; het "staat gesoigneerd"'. En inderdaad: je krijgt 'moraal' als je benen glad zijn. Wellicht is het die 20% homo in Sjaak die wordt aangesproken en eens in de zoveel jaar gunt Sjaak zich -tot verdriet van de VdH- dit genoegen.

Anoniem zei

De industrie heeft zich allang op het mannelijke schoonheidsideaal gestort. Braun en Philips hebben al jaren bodyhairtrimmers (zo te vinden bij de Mediamarkt) en er zijn ook al electrische apparaten voor je balzak. Daar wordt in de vorm van twee kiwi's (eentje geschoren en eentje ongeschoren) reclame voor gemaakt. En een bescheiden blik in de kleedkamer van de sportschool leert dat jong en oud, homo en hetero er volop gebruik van maken. Leuke tip voor Hetty voor een verjaardag of vaderdag?