19.9.06

Levenslang

Vroeger had je een hoofdmeester die gewoon les gaf in de zesde klas. Nu heeft elke school een directie en een locatiedirecteur. En die hebben tijd om een dikke schoolgids samen te stellen. 46 pagina's telt die van de Hovenschool met inhoudelijke bespiegelingen, feitelijke informatie en overdadige toelichting. Ik heb de neiging zo'n gids kritisch te lezen op taalaspecten als grammatica, spelling en zinsconstructies. Of op moeilijke begrippen. Zielig ouderwets en eigenlijk helemaal niet iets waar ik me normaal erg druk over maak. De gids nodigt me uit. Ik geef enkele voorbeelden:
" Een kind leren kritisch en zelfstandig te zijn en ook te kunnen samenwerken past hierbij."
" Het onderwijskundige rapport van de vorige school geeft op onderwijskundige motieven aanleiding tot het kind niet toe te laten".
" Een van de belangrijkste acties die op dit terrein worden ondernomen is de introductie van een algemeen directeur".
" Ouders krijgen via de oudergeleding van de medezeggenschapsraad instemming over hoe het overblijven geregeld wordt."
" Het past in de traditie van het Nederlandse onderwijs aandacht te besteden aan feesten en leerlingen kennis te laten maken met de diverse culturele achtergronden. Er wordt vanuit gegaan dat leerlingen dus meedoen aan didactische activiteiten die daarop betrekking hebben."
"Toch zijn er situaties waarin het schoolbestuur kan besluiten een leerling niet toe te laten. Bijvoorbeeld als de school helemaal vol is. Het is mogelijk om hiertegen bezwaar aan te tekenen bij het schoolbestuur."
"Het criterium om een basisschool al of niet extra middel toe te kennen, is voortaan het opleidingsniveau van de ouders. Voor deze regeling is een nieuwe ouderverklaring nodig....Voor 1 oktober worden leerlingen van vier en zeven jaar gewogen."
"De kunstmatige scheiding tussen leren tijdens de opleiding en na de opleiding komt zo geleidelijk te vervallen, een levenlang leren."

2 opmerkingen:

Nico zei

Godverdomme! Ik geloof dat het nog echt waar is ook! Zulke onzin kun zelfs jij niet verzinnen.
Als de school, op een kwade ochtend, eens een keer helemaal vol is en je maakt daartegen bezwaar bij het schoolbestuur, kun je in elk geval voorstellen dat ze de twee plekjes vrijmaken die door de algemeen directeur en zijn locatiecollega worden ingenomen. Dan is hij niet meer helemaal vol en wie weet wat er dan nog allemaal mogelijk is? Wat doen we hier aan? Meer middelen naar het onderwijs? Lijkt me niet. Sluiten die sekte!
Is het overigens toeval dat dit blogje over een leeghoofd-meester je eerste stuk is zonder kop?

Nico zei

Niet giftig bedoeld, begrijp ik, de levenslang?