27.1.07

Grondig voorbereid

Echt goed in IT ben ik niet. Van Geologie ken ik nog wat beginselen uit mijn Aardrijkskundelessen van Meneer Ritsma. Dus voelde ik geen enkele belemmering om een bodemkundige kaart van de Informatietechnologie binnen de rechtspraak te schetsen. Ik moest een praatje, nou ja praatje, Ronald van de H. had me een uur gepland, houden op een “expert-meeting” over Rechtspraak en ICT in 2015. Het werd georganiseerd door de directie Rechtsbestel en nog wat van het Ministerie van Justitie. Ronald had mij gevraagd een overzicht te geven van alles wat er zo’n beetje op IT-gebied aan de hand is bij ons. Een blik naar de toekomst kan niet zonder een korte duik in het verleden en zo kwam ik op de metafoor van de aardlagen. Want iedere majeure technologische ontwikkeling in de IT laat nog dagelijks zijn sporen na in onze organisatie. Iedere tijdperk kent zijn eigen type systemen, systeemontwikkeling, en de daarbij behorende kermis van gebruikers- en beheerorganisaties. Rond al die lagen is een koek ontstaan waarin de erfenis (legacy) wordt bewaakt en gekoesterd. Wij van Bistro zijn van de bovenste laag, de deklaag. Natuurlijk pochte ik dat deze deklaag vooral was komen aanwaaien, als Limburgse Loss, en derhalve de meest vruchtbare is. Nog even en een ijstijd of vloedgolf zorgt voor een nieuwe afzetting.
De meeting ging alle kanten op en leverde weinig op. Gelet op het groot aantal aanwezige beleidsambtenaren met vage praat kan ik de formerende partijen begrijpen in hun streven om stevig te snijden in de Haagse burelen. Natuurlijk niet in Utrecht en Lelystad.

Geen opmerkingen: