22.1.07

Stemmen op schrijvers


Pim Fortuyn werd enkele jaren geleden tot Grootste Nederlander aller tijden gekozen. Dit jaar kan je, op initiatief van de NRC, kiezen voor het beste Nederlandse boek. Gisteren las ik dat in de tussenstand "De ontdekking van de hemel" van Harry Mulisch nummer 1 stond. Daar wordt je allerminst vrolijk van. Mulisch's Ontdekking vond ik wel een van de meest saaie en doorzichtige boeken die ik tot dan toe had gelezen en waarin ik niet verder kwam dan 200 bladzijden . De film met Jeroen Krabbe helaas ook gemist. Je kunt nog een tijdje stemmen op het beste boek en dan kan het niet anders zijn dan dat je voor Titaantjes van Nescio kiest, of desnoods voor een boek van Haasse of Hermans. Ik ga alsnog "At your service" nomineren om het belachelijke karakter van dit type verkiezingen te onderstrepen. En voor het tot leven wekken van Pim Fortuyn moet je bij Helmert Woudenberg zijn.

Geen opmerkingen: