7.3.07

Druktemakers


Zo voor de Statenverkeizingen kwam ik vaak het begrip "bestuurlijke drukte" tegen. Daarmee wordt niet bedoeld dat het bestuur het druk met ons heeft maar vooral met elkaar. Rijk, provincies, gemeenten, waterschappen, ze bestaan al meer dan een eeuw, maar nu heet het plots bestuurlijk druk te zijn. Eerst moest er gedereguleerd worden (wegens te grote regeldruk) , toen de administratieve lasten (wegens te hoge administratieve lastendruk) omlaag gebracht en nu is dus het verminderen van de bestuurlijke drukte en voque. Het zal niet lang meer duren of we moeten een halt toeroepen aan de Toezicht-en inspectiedruk. De modeziekten van ons overheidsapparaat.
Je kunt natuurlijk niet zo maar in het oerwoud van de bestuurlijke drukte gaan kappen. Daar moeten commissies met vooraanstaande lieden uit bedrijfsleven, bestuur en politiek zich eerst tientallen jaren over buigen. Ik herinner mij nog de grote hoeveelheid rapporten die ik in mijn studietijd moest doorworstelen over het al dan niet vormen van gewesten waarin zowel provinciale als gemeentelijke taken zouden opgaan. Heel veel dikke studies waaraan ook toen al tal van druktemakers een hoop geld verdienden. En uiteindelijk verandert er natuurlijk weinig. Want de kracht van gevestigde belangen is groot en zeker als deze zich ook nog eens in het politiek-bestuurlijke krachtenveld bevinden. Partijgenoten en politieke functies waarop je jezelf en die genoten kwijt kunt, van die dingen.
Het is in overheidsland fnuikend om bezuinigingen (afslanking) te koppelen aan reorganisaties, want die scheppen de mogelijkheid voor een keur aan vertragingstactieken die wij als geen ander weten te benutten. Dus stel ik voor dat we deregulering, verlaging van de administratieve lastendruk en de uitroeiing van de bestuurlijke drukte in samenhang en uiteraard geregisseerd aanpakken. Mijn werkdruk is dan minstens tot 2025 gegarandeerd!
Lees bijvoorbeeld de aanpak van het Ministerie van BZK, waarvan hier alvast een proeve:
Een belangrijk instrument voor het voorkomen van bestuurlijke drukte bij nieuw beleid is de door de Commissie De Grave ontwikkelde IOS-toets: de toest op Inhoud, Organisatie en Sturing. Deze toets bestaat uit een set vragen die inzicht geven in de mate waarin er kiempjes voor nieuwe bestuurlijke drukte zit het nieuwe beleid of in de nieuwe regelgeving.

Geen opmerkingen: