8.3.07

Spiegelreflectie


De hoge waterstand van de IJssel en de combinatie van enige ochtendzonneschijn en mist leenden zich voor een korte fotosessie. In mijn roetfilterloze Transitbus, CO2 uitstotend en fijn stofvernevelend, reed ik langs de boorden van de IJssel, en ik herinnerde me ergens gelezen te hebben dat door de mogelijke stijging van de zeespiegel als gevolg van de opwarming van de aarde ook het peil van onze rivieren aanzienlijk zou kunnen worden beinvloed. Wat mij enigszins gerust stelde was dat ik op weg was naar mijn zwemuurtje waarmee ik de voor mogelijke watersnoodrampen benodigde conditie en vaardigheden krachtig onderhoud.
Mijn visie op de milieuproblemen is als die op de bestuurlijke drukte, er zijn een hoop mensen die er belang bij hebben ons bang te maken.Wat is er met de zure rege gebeurd bijvoorbeeld? Zo'n Al Gore die uit de broeikast komt, ik vertrouw het niet helemaal. Geef mij maar de lekkere Bjorn Lomberg die als "Skeptical Environmentalist" de nodige vraagtekens plaatst bij al die milieugekte. Hij is verketterd en gelyncht door de gelovigen. Maar ondertussen bedenkt hij, samen met andere economen, wel hoe echt belangrijke wereldproblemen relatief goedkoop kunnen worden opgelost.
De stijging van de zee- en rivierspiegel heeft als belangrijk voordeel dat allerlei wegen onderlopen.Ik vrees dat het een van de weinige manieren is om ons daadwerkelijk uit de auto te krijgen. En de schoonheid van zo'n ondergelopen landschap is adembenemend. We krijgen er heus iets voor terug.

1 opmerking:

Elsje zei

en dat stijgende rivierpeil is er weer de oorzaak van dat er bij jou voor de deur een zgn. 'Ruimte voor de Rivier'-project komt, dus ... voorlopig zit je nog eerste rang zeg maar