17.3.07

Schoolvoorbeeld



Hetty was ooit hoofd van een kinderdagverblijf. De leidinggevende arbeid en de persoonlijke spanningen die dat met zich mee kan brengen zorgden regelmatig voor een slapeloze nacht. De informele macht in de kleine organisatie was moeilijk te doorbreken door een hoofd dat drie dagen per week aanwezig was. Hetty besloot dat het werk haar onvoldoende lag, dat ze geen geboren leidinggevende was die gezag paart aan enige mate van ongevoeligheid voor gereutel in de organisatie. Na enkele jaren weer bij de peuters actief te zijn geweest heeft ze nu gekozen voor het geven van onderwijs. Ze is per februari begonnen als “invalkracht” op de Deventer basisscholen. En ze is al bijna vijf dagen per week bezet. Belangrijker nog is de direkte bevrediging die ze in het onderwijs ervaart, ze vind het heel leuk om voor de klas te staan en met een groep in de weer te zijn. Ze kan er een hoop eieren kwijt en het warme contact met de kinderen inspireert haar.
Onze minister van onderwijs vindt dat er minder managers moeten zijn en dat het onderwijs moet worden teruggegeven aan de leraren. Dat een persoonlijke overstap van management naar het edele handwerk voor de klas heel goed kan uitpakken kan’ie tamelijk dicht bij huis observeren. Hetty als schoolvoorbeeld voor het omsmeden van zwaarden tot ploegscharen.

Geen opmerkingen: