15.3.07

Kentekens

Al ruim twee jaar maak ik deel uit van de “stuurgroep Standaardisatie Fiscaal-Juridische Informatievoorziening” en dat klinkt behoorlijk duf. Dinsdag vierden we een feestje bij met deze club en een hoop genodigden, want we hadden twee standaarden vastgesteld en die wilden we wereldkundig maken. Kortweg gezegd hebben we een unieke nummering verzonnen en vastgesteld voor uitspraken van rechters en voor wetten. Zowel diegenen die uitspraken en wetgeving produceren als diegenen die ze gebruiken in hun (digitale) informatie gaan gebruik maken van die unieke nummering. Het is enigszins vergelijkbaar met het ISBN, een uniek nummer dat aan alle gedrukte boeken wordt toegekend. Belangrijk voordeel van zo’n uniek nummer is dat je informatie veel handiger kunt koppelen. Met het SOFI-nummer (thans Burgerservicenummer) kunnen belasting- en uitkeringsgevens van jou als persoon aan worden gekoppeld. Met de nummers die door de stuurgroep tot stand zijn gebracht gaat het vooral om het beter kunnen koppelen van juridische vakinformatie. Geinteresseerden verwijs ik graag naar de site Juriconnect.nl.
Het mooie van het resultaat, en ik ben trots op onze Marc, is dat het kenteken voor “uitspraken” (vonnissen, arresten) het LJN is geworden en dat is het nummer dat wij in 1999 zijn gaan voeren. Ons nummer is als het ware tot standaard verheven en dat komt omdat wij al heel veel informatie aan elkaar knoopten onder die noemer.
Ik ben een voorstander van betekenisloze nummers en Marc wil graag iets uit een nummer kunnen lezen. Ik ben dus meer van de Nederlandse nummerborden, hij meer van de Duitse waarop je immers kunt zien uit welke stad iemand komt. In sommige gevallen is het beter een betekenisvol nummertje te maken, maar in de semantiek van de informatietechnologie blijf ik voor nietszeggendheid. Cold as ICT.

Geen opmerkingen: