4.3.07

Macht en Inhoud


Een niet te stuiten eufemisme in het ambtenarenjargon is het begrip "regie". Met enige schroom vermeld ik hier dan ook dat ik lid, zij het adviserend, ben van de Regieraad ICT van de rechtspraak. Die raad adviseert op zijn beurt de Raad voor de rechtspraak over alle aangelegenheden rond automatisering en, niet onbelangrijk, beslist over de verdeling en toekenning van het voor ICT beschikbare budget. Een soort intern fonds voor de ICT-kunst.Tot vorig jaar was ik nogal somber over de besturing van onze ICT en de vele miljoenen die er in mijn ogen niet goed worden besteed. Sinds de komst van de Regieraad is er een kentering merkbaar. Nog steeds gaan er veel munten naar zwarte gaten maar er is nu ruimte er kritisch na te kijken en er openlijk en diepgaand over van gedachten te wisselen. Een belangrijke rol daarin speelt de aanwezigheid van twee rechtbankpresidenten die tamelijk nuchter naar al dat automatiseringsgedoe aankijken. En zodoende kan ook ik beter mijn eieren kwijt. Komt ook nog bij dat een er een tijdelijke baas op de Haagse burelen is aangetrokken die met een frisse blik onze verrichtingen beziet en die bovendien graag mooie boeken leest. Deze ingredienten moeten er wel voor zorgen dat er langzamerhand iets gaat veranderen zodat ook ik de regie terugkrijg over mijn eigen rol in dit voor u ondoorgrondelijke stuk. Inhoud wordt weer belangrijker dan macht en dan ben ik, hoewel toch redelijk gepokt en gemazeld in bureaucratenjungle, meer op mijn gemak.

1 opmerking:

Ina zei

Zo'n natte rug, zoals die mijnheer met dat blauwe overhemd, krijg je die nou van macht zonder inhoud?