24.2.07

Edel handwerk


Met extra belangstelling en heus gevoelde spanning gekeken naar de bordesscene van het nieuwe kabinet en de tv-programma’s verder op de dag. Opvallend op de foto voor het paleis zijn de vele gevouwen handen ter hoogte van het kruis. Staat het muurtje wel op negen meter? Waarschijnlijk is het een diepe oerbehoefte van de mens om de edele delen te beschermen, al was het me bij vrouwen nooit eerder opgevallen. Voordat de bewindslieden worden ingesnoerd door voorlichters komen ze nog wat onwennig uit de hoek. Ons Camiel had ’s morgens voor de microfoon laten weten dat hij het “knetterspannend” vond en dat hij zeker wist dat’ie het “retedruk” zou krijgen. Naar ik aanneem doelde hij hiermee op het oneindige beroep dat op zijn zitvlees gedaan zal worden in de komende periode en niet op zijn aantrekkingskracht op de wegenbouwers, want zo heb ik die stoere jongens nooit ingeschat.
Ronald deed nog erg beweeglijk aan, zowel bij de majesteit als bij Pauw en Witteman. Als bewindspersoon heb je, naast lenigheid van geest, toch iets meer stijfheid nodig. Langzaam zullen de touwtjes van het corset worden aangetrokken. Het brengt me wel op meer begrip voor het beschermen van de schaamstreek met de gevouwen handen door menig minister. Decente stijfheid zullen we maar zeggen. Blijf alleen nog zitten met de vraag waarom ook de vrouwen het doen.
Ab kwam meteen rustig en bedaard over, het bewindsliedenpak zit hem als gegoten. En hij citeerde enkele dichtregels van Jacqueline van der Waals:"Door rustig te schijnen ben ik ook rustig geweest" (uit Verborgen Smart is halve smart). Zo hebben wij van de poezie dat graag, mits niet misbruikt en ook al is het zeker niet mijn gedicht. Zijn eerst wat stevige praat over een rookverbod in de horeca binnen 1 jaar nuanceerde hij na enig vuur aan de schenen in enkele latere bijzinnen onmiddellijk tot een “ambitie”. Een geboren politicus die het handwerk verstaat.

Geen opmerkingen: