28.2.07

The Queen


De film en de rol van Helen Mirren is al voldoende besproken. Op het edelhert na een erg fijne film. Genieten op zondagnamiddag in het Filmhuis. Ik ben een fan van Frears. My beautiful laundrette, Liasons Dangereuses, High Fidelity en nu dus the Queen. Hij laat zijn acteurs echt tot leven komen. Malkovich en Pfeiffer in de Liasons, Cussack en Iben Hjelje in High Fidelity en nu Mirren in the Queen. Aardig in de film is het schoothondjesgedrag van Blair, zowel voor zijn vrouw als voor de koningin. En zijn drang toch graag aardig gevonden te willen worden door de hoogste klasse. Philip wordt afgeschilderd als een volstrekt wereldvreemde echtgenoot die echter ware woorden spreekt over de belachelijke hysterie na de dood van Diana. Kortom het was weer eens fijn om in de bios te zijn.

3 opmerkingen:

Ina zei

Was 't een edelhert? Ik vond 'm al zo groot. De vertaling zei damhert. "Stag" mag nog beiden zijn. Zut alors, dan wordt acuut mijn column kletskoek.

Café de Boer zei

Na ontvangst van de oscar is Helen Mirren samen met Frears uitgenodigd op de lunch bij Elizabeth. Dan probeer ik mij toch voor te stellen hoe dat gaat. Mag Philip daar dan bij zijn? Of zou ze gezegd hebben dat-ie dan maar even moet gaan jagen?
Deze week gezien: 12:08 East of Bucharest. Mooi script, mooie acteursprestaties. Heeft iets weg van Goodbye Lenin. Minstens even humoristisch. Een aanrader!

Elsje zei

En mocht je nog niet genoeg hebben van de bioscoop: notes on a scandal (met Cate Blanchett en Judy Dench) is ook meer dan de moeite waard!