27.2.06

Apres Cinema

Na het zien van de Koopman van Venetie (Filmhuis Deventer), verfilmd met Al Pacino in de rol van de jood Shylock, vroeg ik me af of Shakespeare die het oorspronkelijke toneelstuk schreef, eigenlijk een antisemiet was. Ik had zijn stukken nooit vanuit die invalshoek bekeken.
Een zoektocht op Internet levert snel antwoorden op en aardige beschouwingen. Zoals die van Martin van Amerongen (in 2002) in de Groene Amsterdammer. Hij beschrijft dat iedereen in Engeland anti-semiet was want de meeste Joden waren er al lang verdreven. Men kende de Joden vooral uit verhalen en de literatuur en maakte op die manier van hen een karikatuur.Over de vraag of de The Merchant een anti-semetisch stuk is bestaat volgens mijn Encyclopedie al heel lang een debat.
Ik neem aan dat je het een weinig interessant blogje vindt. Het toont aan dat achtergrondinformatie pas tot leven komt als je iets hebt gezien. De fraaie verfilming van de Merchant prikkelt de nieuwsgierigheid. En zo ontdek ik op mijn leeftijd alsnog het projectmatig leren in mijn eigen studiehuis aan de Worp.
Zo wist ik niet dat het begrip Getto in Venetie is ontstaan. Geto staat voor Gieterij (IJzergieterij). En in de nabijheid van de ijzergieterijen was er een afgesloten buurt voor de joden. Vanwege hun veelal Duitse afkomst verbasterden ze Geto tot Getto en langzamerhand veranderde het begrip van Jodenwijk tot wijk waarin sprake is van een eenzijdige raciale samenstelling gepaard aan armoede en achterstand.
(De foto is een filmscène maar zou evenzeer een schilderij uit de 17e eeuw kunnen zijn)

Geen opmerkingen: