11.2.06

Pimp-painting


Laatst vertelde ik Jaap dat ik een boek over de zaak van zijn vader was tegengekomen in een antiquariaat en het gekocht had. Jaap was er heel enthousiast over. Z'n vader kocht ook nog af en toe een exemplaar op, omdat ze zo schaars geworden waren. Nu stelt het boek niet al teveel voor. Het bevat enkele heel korte stukjes, waarvan er zowaar een van Prins Bernhard, over de antiek- en kunsthandel van Jaap's opa en vader en oom. Verder staan er veel foto's in van door hen verhandelde schilderijen en andere kunstvoorwerpen. Veel plaatjes, weinig praatjes.
Zo heeft hun handel dit schilderij van de Brink, met Waag, aan de gemeente Deventer verkocht. Het is gemaakt door Anthonie Beerstraten. Een beetje kijkend naar de afbeelding dacht ik dat er niet zoveel van zou kunnen kloppen. Vervolgens vond ik op het web wel een aanknopingspunt voor mijn waarnemingen in een beschouwing over de kunst van de Beerstratens:
"Als Grundprinzip ihrer Bildarrangements vereinigen sich Real- und Phantasieartchitektur in einem Gemalde, so dass topgrafische Merkmale und jahreszeitliche Stimmung zusammen eine poetische Komposition ergeben".
Beeldbewerken, Photoshoppen was in de 17e eeuw al de gewoonste zaak van de wereld.
(Ook zie je altijd wel ergens een hondje op het "gezicht" gestoffeerd)

Posted by Picasa

Geen opmerkingen: